Populars i tradicionals



BITLLES

CODI
JPT_011
OBJECTIU:
Coordinació oculo-motriu
Iniciació als salts
TEMPS:
20’ aprox. per partida
ESPAI:
Un camp
Nº JUGADORS
  • 2  persones
EDAT
  • 3 anys
MATERIAL:  cEs necessiten 6 bitlles i 3 bitllots de fusta o pilotes
DESCRIPCIÓ
Una partida consta de nou tirades per jugador, dividides en tres
tirades. A cada tirada es poden llençar tres bitlles.

Es planten les bitlles en dues fileres de tres columnes,
paral·lelament, separades per uns 7' 5 centímetres per la seva
part baixa.

L'objectiu principal és fer bitlla, és a dir, tombar cinc de les sis
bitlles. Les tirades es puntuen així:

Cap bitlla tombada 0 punt
Una bitlla tombada 1 punt
Dues bitlles tombades 2 punts
Tres bitlles tombades 3 punts
Quatre bitlles tombades 4 punts
Cinc bitlles tombades 10 punts
Sis bitlles tombades (*) 6 punts
GRÀFIC


VARIACIONS:
Es pot competir individualment o per parelles
Es pot variar l’objecte de llançament i la part del cos amb la que es llença.
OBSERVACIONS:

LES CADIRES

CODI
JPT_010
OBJECTIU:
Dinamització del grup
Velocitat de reacció
Estímul auditiu
TEMPS:
10’ aprox.
ESPAI:
Qualsevol
Nº JUGADORS
  • 5 persones
EDAT
  • 3 anys
MATERIAL: Tantes cadires com  jugadors
DESCRIPCIÓ

Posar una rotllana de cadires al voltant de la
qual els jugadors van donant voltes mentre
sona la música.
Quan la música s'atura s'han d'asseure, una
persona a cada cadira. Però hi ha una cadira
menys respecte al nombre de persones i aquell
qui no pot seure queda eliminat. A cada ronda
es retira una cadira.

El guanyador és qui s'asseu a la última cadira quan
queden dues persones jugant.
GRÀFIC

VARIACIONS:

Es poden posar conos en comptes de cadires i separarlos per tota la pista.
Quan sona la música realitzar moviments o desplaçaments que el monitor marqui.

Altre opció es posar les cadires o els cons en una part de la clase/ pista  i els jugadors en l’altre.
Així s’evita fer trampes (perrito guardia)
OBSERVACIONS:

BOMBA !

CODI
JPT_009
OBJECTIU:
Estimular l'atenció i el companyerisme.
Treballar l'escolta activa.
Practicar el salt.
TEMPS:
10’ aprox.
ESPAI:
Qualsevol espai
Nº JUGADORS
  • 6 persones
EDAT
  3-6 anys
MATERIAL:
DESCRIPCIÓ
Ens col·locarem en cercle asseguts en terra.
Un dels participants seurà en el centre i amb
els ulls tapats anirà comptant mentalment fins
a 20, mentre els companys/es del cercle restaran
drets/es i aniran passant-se la pilota de mà en mà.

Quan la persona del centre deixe de comptar,
dirà en veu alta: Bomba!, aleshores la persona que
tinga en aquest moment la pilota haurà de seure
amb les cames obertes. El joc tornarà a començar
però ara la persona què està en terra no pot rebre
la pilota, per tant, la persona del seu costat esquerre
haurà de botar entre les seues cames per passar-la
al següent company/a no eliminat.

I així successivament, cada volta hi haurà més
cames per botar i el joc acabarà quan només en
reste una persona dreta al cercle.
GRÀFIC




VARIACIONS:
Per donar-li més emoció al joc, la persona que està comptant, podrà decidir si compta més
o menys lentament, el què farà que puga agafar desprevinguts els companys/es.

Una altra opció és que els participants eliminats queden fora del cercle, ja no botarem les cames
, però al reduir el cercle la pilota anirà més i més ràpida.
OBSERVACIONS:
Si tenim alumnat amb  sordesa, la persona que crida “Bomba!” pot acompanyar el crit amb un gest ,
com per exemple alçar els braços, per permetre-li jugar en les mateixes condicions que la resta.

1, 2, 3 ... PICA LA PARET !

CODI
JPT_008
OBJECTIU:
Fomentar la participació
Desenvolupar el sentit de l'equilibri i el control dels moviments
Potenciar la creativitat
Aprendre a acceptar les normes
TEMPS:
10’ aprox.
ESPAI:
Qualsevol espai amb paret
Nº JUGADORS
Indv. / Parelles/ Trios
EDAT
  3-6 anys
MATERIAL:
DESCRIPCIÓ
Farem un sorteig per veure qui “paga”, i li toca
col·locar-se cara a la paret per comptar, quedant
d'esquenes a la resta de companys/es.

El joc consisteix en que eixa persona va recitant la
cançoneta “1, 2, 3... paret!”, mentres la resta de participants
van avançant cap a la paret, quan la persona que compta
acabi de dir “paret”, aquests moment es girarà ràpidament
cap a la resta i si hi veu algú movent-se (suposadament en
el moment han de quedar paralitzats, com si foren un mim),
dirà el seu nom i aquest/a tornarà a començar.

Anirà repetint-se la cançoneta fins què algú arribe
a tocar la paret.

Nota: Aquest joc també és conegut amb el nom en
castellà de “1, 2, 3 … pollito inglés!”.
GRÀFIC

VARIACIONS:
Podem variar el tempo de la cançoneta, la manera de desplaçar-ses
(esquenes, puntetes, quatre grapes, parelles de la mà…)

Quan es toca al que la paga començar un pilla pilla...
OBSERVACIONS:

TA KA TÁ
CODI
JPT_007
OBJECTIU:
Enviar la pilota de tennis, mitjançant un únic cop al camp contrari per sobre d'una
xarxa perquè aquesta toqui a terra del capo de l'equip contrari i aconseguir punt.
TEMPS:
10’ aprox.
ESPAI:
Platja/ Sorra/ Qualsevol espai
Nº JUGADORS
Indv. / Parelles/ Trios
EDAT
  • 5anys
MATERIAL:
DESCRIPCIÓ
El joc s'inicia mitjançant el servei d'un equip des de la meitat
posterior del camp propi, colpejant la pilota per sota del maluc
i introduir dins el camp adversari encara que fora de la zona
neutral (zona al costat de la xarxa). La durada de la partida
està determinada per la puntuació decidida
prèviament pels participants quants punts volen jugar
(40, 50 o 60 punts).
Cal arribar als punts determinats
i guanyar per dos punts de diferència.
El canvi de camp i el servei se sol efectuar cada 10 o 15 punts.

Les faltes que podem trobar en el joc i que permeten
la consecució d'un punt a l'equip són:
  • Llançar la pilota fora del camp o la xarxa
    Tocar la pilota amb qualsevol part del cos que no sigui la
    mà.
  • Tornar la pilota al camp contrari després d'haver-la
    tocat un company o dues vegades el mateix jugador.
    Colpejar la pilota amb les dues mans o agafar-la amb la mà.
  • Acompanyar la pilota per donar-li una millor direcció o
    colpejar-la en direcció inclinada cap a la terra.
  • Enviar-la a la pilota a la zona neutral.
  • Envair la part neutral amb alguna part del cos al
    tornar la pilota.
GRÀFIC

VARIACIONS:

OBSERVACIONS:
En función de la edad, permitir más toques por equipo, o si buscamos el máximo de participación
que todos toquen la pelota, o jugar a menos puntos.


                   MARRO
CODI
JPT_005
OBJECTIU:
  • Fomentar l’estratègia.
  • Fomentar el treball equip.
TEMPS:
10 - 15 min
ESPAI:
Espai obert
Nº JUGADORS
10 - 20
EDAT
8 - 14 anys
MATERIAL:  -
DESCRIPCIÓ
Es faran dos equips. Cal intentar que l’equip contrari capturi als
menys jugadors possibles del teu equip i capturar tots els 
jugadors possibles del bàndol contrari, el que menys jugadors 
tingui capturats guanya. Surt al centre un jugador del bàndol 
que li hagi tocat per demanar marro. Aquest pot sobrepassar el
punt central i anar cap a l'equip contrari, però mai podrà 
demanar marro abans del arribar al centre. Immediatament, 
surt un jugador contrari en la seva persecució per pillar (tocar-li
en qualsevol part del cos) El primer anirà a ocupar el seu lloc, 
i en la seva defensa sortirà un company, que al seu torn, 
tractarà de pillar al perseguidor. Aquest també pot optar per 
tornar al seu camp o per regatejar al seu contrari per entretenir
i donar lloc al fet que arribi un altre del seu bàndol per acotar. 
I així, successivament. Si un membre és pillat anirà a la pressó
i només podrà ser salvat tocant la mà per un company.
GRÀFIC
VARIACIONS:
OBSERVACIONS:
  • No valdrà dir marro abans d’arribar a mitja pista.
  • Si un participant surt de la zona marcada, serà penalitzat anant  a la pressó.
                BOTE BOTE
CODI
JPT_004
OBJECTIU:
  • Estar amagat el major temps possible.
  • Millorar la percepció visual i l’atenció.
TEMPS:
10 - 15 min
ESPAI:
Medi natural amb amagatalls
Nº JUGADORS
10 - 20
EDAT
6 - 12 anys
MATERIAL:  Ampolla buida o pilota.
DESCRIPCIÓ
Un participant xutarà l’ampolla o pilota el més lluny possible i
el que la para l’anirà a buscar, mentre el que la para la va a 
buscar, els altres s’amaguen. El que la para, un cop té 
l’ampolla al lloc d’inici comença a buscar als participants 
amagats, quan veu algú, ha d’anar fins al lloc on és l’ampolla,
colpejar-la contra el terra i dir en veu alta: BOTE BOTE + 
NOM DEL PARTICIPANT. Si algú dels que estan amagats 
aconsegueix anar a xutar de nou l’ampolla, tots els pillats es
salvaran i el que la para haurà de tornar a portar-lo al lloc 
inicial i tornar a buscar participants.
El joc acaba quan tots els que s’han amagats són trobats.
GRÀFIC
VARIACIONS:
  • Nombre de persones que la paren.
OBSERVACIONS:
  • No s’hi val dir el nom d’una persona si no l’has pillat.
         MOROS I CRISTIANS
CODI
JPT_003
OBJECTIU:
  • Treballar la motricitat general.
  • Treballar la velocitat de reacció.
TEMPS:
10 - 15 min
ESPAI:
Pista llisa
Nº JUGADORS
5-10 per equip
EDAT
8-14 anys
MATERIAL:  -
DESCRIPCIÓ
Es faran dos equips amb el mateix nombre de jugadors. Cada 
equip es posarà a un extrem de la pista extenent les mans, 
després sortirà una persona de cada equip cap a on és l’altre 
equip i li picarà les mans a un participant. Un cop piqui les 
mans d’algú, el que ha picat sortirà corrents cap a la seva 
zona i l’altre l’haurà de pillar. Si és pillat, el jugador serà 
eliminat.
GRÀFIC
VARIACIONS:
  • Estar d’esquenes i picar a l’esquena.
OBSERVACIONS:
  • No val picar de manera violenta.
              LA XERRANCA
CODI
JPT_002
OBJECTIU:
  • .Desenvolupar la motricitat gruixuda i fina.
  • Arribar a l'inici de la xerranca, havent-la superat.
TEMPS:
20 - 30 min
ESPAI:
Lloc on es pugui dibuixar la
Xerranca (Pista, pati, platja…)
Nº JUGADORS
5 - 10
EDAT
5 - 10 anys
MATERIAL:  Guix
DESCRIPCIÓ
Es dibuixa al terra el traçat de la xerranca que volem fer 
(Hi ha moltes varietats). Per començar, el participant es 
situarà fora de la xerranca davant el número 1 i haurà de
 llençar el guix a la primera casella i aquesta no la podrà
 trepitjar al fer el recorregut. Tot seguit a haver-la llençat, 
començarà a fer el recorregut saltant a peu coix a les 
caselles úniques i amb dos peus a les dobles, un cop 
arriba a la casella final, haurà de fer mitja volta i tornar 
enrere fins arribar a la casella següent d’on ha llençat el 
guix, un cop arribi, haurà d’agafar el guix en les 
condicions de la casella que li toqui (peu coix o dos 
peus). Si ho aconsegueix a la següent ronda llençarà el
 guix a la següent casella i així successivament fins 
acabar la xerranca.

GRÀFIC
VARIACIONS:
  • Traçats de la xerranca.
OBSERVACIONS:
  • Fer aquest joc en un lloc pla.
  • Si la pedra cau fora de la casella al llençar, perds el torn.
  • Si perds l’equilibri a l’agafar el guix, el recorregut no compta com superat.
L’ARANYA
CODI
JPT_001
OBJECTIU:
  • Cooperació
  • Motricitat corporal
TEMPS:
5’-15’
ESPAI:
Un espai gran (mig camp)
Nº JUGADORS
5-20
EDAT
+5 anys
MATERIAL:
Dos cons per delimitar l’espai
DESCRIPCIÓ
Dividim en dos el terreny de joc, marcant enmig una franja d’uns dos metres d’amplada en la qual es col·loca un nen que serà l’aranya. La resta es posen tots en un cantó del camp.
L’aranya crida: "aranya peluda" i els participants hauran de passar a l’altra banda travessant la franja. L’aranya intentarà agafar algú, si ho aconsegueix aquest es quedarà amb ell, agafant-lo de la mà i fent més gran la seva teranyina. Tothom a qui l’aranya atrapi s’agafarà de les mans amb la teranyina; els elements que la formen poden impedir amb el cos i les cames que els altres nens passin entre ells, però no poden subjectar-los. L’únic que pot atrapar nens tocant-los és l’aranya (la teranyina no).
GRÀFIC

VARIACIONS:
-Realitzar-ho amb pilotes de futbol o bàsquet.
-L’aranya pot fer una passa endavant, sempre i quan tingui l’altre tocant la línia.
-Aranya africana. Aquí l’aranya tindrà una zona delimitada en forma de quadrat i es podrà moure lliurement per tota aquesta zona.
-Aranya triple: Aquí hi hauran 3 aranyes, en 3 línies diferents, sent la del mig la més gran. L’aranya del mig farà les mateixes funcions que l’aranya peluda. Les altres dos, situades una davant i l’altre darrera d’aquesta, si atrapen a un company s’intercanviaran amb ells, fent així que en aquestes posicions només hi hagi una aranya.
OBSERVACIONS:

Hem de vigilar els xocs amb els companys i no apurar el límit de l’espai per passar fins la paret, ja que ens podem fer mal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario